De refit van de Taeke Hadewych is een samenwerking tussen VMG Yachtbuilders, Olivier van Meer en Super Duplex Hulls. Zoals veel refits bij VMG, is ook die van de Taeke Hadewych begonnen bij Super Duplex Hulls.
Super Duplex Hulls is bij veel projecten niet alleen uitvoerend betrokken, maar doet ook de engineering van technische vragen vanuit de ontwerper. Zo ook in dit project.
De refit van de Taeke Hadewych is begonnen met het verwijderen van het interieur, in samenwerking met VMG Yachtbuilders. Ook is er isolatie verwijderd rond de spanten om plaats te maken voor de nieuwe, verbeterde isolatie die VMG gaat plaatsen. De mastfundatie is aangepast, we hebben nieuwe aluminium dieseltanks gemaakt en voor een meer optimale indeling zijn de ankerlier en kettingbak naar voren geplaatst.
Vanuit Olivier van Meer Design kwamen onder andere de vragen om een extra patrijspoort, een aangepaste mastfundatie voor meer ruimte voor de nieuwe indeling en een extra luik in het dek en om een gedegen toegang vanuit de kuip tot de technische ruimte te creëren.
Oplossingen voor deze wensen werden allemaal in house bij SDH geëngineerd. Zo was de romp net gespoten, waardoor het lassen van een extra patrijspoort niet wenselijk was. Vandaar dat deze patrijspoort met uiterste precisie is uitgesneden en vervolgens met epoxy is verlijmd. Het resultaat is net zo sterk, maar geeft geen meerwerk aan de romp.
De mastfundatie werd aangepast en versterkt en de profielen werden opgevuld met zand tegen het “zingen” van de constructie tijdens flinke stormen op zee.
Om meer ruimte te realiseren in het midden van de boot moest de kettingbak, inclusief lier, naar voren worden verplaatst. Deze was van origine in het midden van de boot gesitueerd en is nu voorin geplaatst. Dit allemaal ten behoeve van de nieuwe indeling.
Voor de toegang tot de technische ruimte is de oplossing gevonden in een luik in de kuipbank; deze geeft rechtstreeks toegang tot de nieuwe technische ruimte. Het luik is een aluminium luik met rvs goten.
Om alle ruimte in de boot zo efficiënt mogelijk te benutten zijn de oude dieseltanks vervangen door nieuwe aluminium tanks die perfect wegvallen in de vorm van de boot. Ook zijn zij nu meer achterin de boot gesitueerd.
Het voorschip van de Teake Hadewych is nu zo ver klaar dat de timmermannen van VMG erin kunnen en SDH gaat door met de werkzaamheden aan de spiegel. Hier zullen verschillende werkzaamheden aan het roer worden verricht, waaronder de verkleining van de afstand tussen de romp en het roer en een nieuw noodroersysteem. Maar daarover later meer!