Soms zitten in relatief kleine veranderingen grote voordelen. Zo hebben wij op aanwijzing van ontwerper Olivier van Meer de afstand tussen het roer en de boot verkleind. De ‘Taeke Hadewych’ heeft een kenmerkend zeewaardig onderwaterschip met een lange kiel. De (nieuwe vaanstand) schroef bevindt zich in een schroefraam tussen kiel en roer. Het roer moeten we zien als een verlengstuk van het onderwaterschip. Doordat dit nu één geheel is en naadloos op elkaar aansluit heeft de boot straks nog betere vaareigenschappen.
Door de ruimte die voorheen tussen de romp en het roer zat ontstond een werveling in het water aan de achterkant (leizijde) van het roerblad. Deze werveling geeft onbalans en instabiliteit van het roerblad. Nou gaf dat bij de ‘Taeke Hadewych’ niet veel last, omdat het stuursysteem zeer degelijk was uitgevoerd. Echter, met een refit als de huidige wilde Olivier dit toch oplossen. De boot en zijn eigenaren gaan hier zeker profijt van hebben! Nog meer grip op het water, meer snelheid en meer hoogte!
Kunnen wij ook! Gewoon SDH